10 zásad úspěšného obsahu na YouTube

Středa 31. července 2019

Jak zaujmout diváka obsahem, jak ho u videa udržet, jak ho přivést zpátky a jak to vše zopakovat? To jsou časté otázky nejen značek, ale i samotných YouTuberů. A dnes si na ně odpovíme.

2019_10 blog_big_youtubenews.jpg

Na základě dlouhé analýzy přišel YouTube s 10 pravidly pro úspěšný obsah, které pomohou zodpovědět výše zmíněné otázky. Pokud vytváříte obsahovou strategii na YouTube, zkuste některé z nich zapojit i do vaší tvorby. Čím více, tím lépe!

I. Jak získat diváky

Nejdříve si projdeme zásady, které vám pomohou získat diváky.

1. Miřte přesně

V ideálním světě byste natáčeli videa, která by byla zajímavá pro všechny. Protože ale v ideálním světě nežijeme, budou vaše videa zajímat jen určitou skupinu lidí. Čím dříve a čím přesněji si určíte, kdo je vaším cílovým divákem, tím bude jednodušší definovat, jak by měl vámi produkovaný obsah vypadat. Cílová skupina může být jedna, nebo jich může být více. Záleží na tom jaké jsou vaše cíle a jak různorodé typy zákazníků máte.

Cílové skupině můžete dedikovat celý kanál, ale také pouze jednu sérii nebo jediné video, zaměřené na aktuální trend.

2. Jak video objeví?

Při tvorbě videa přemýšlejte i nad tím, jak ho divák objeví. YouTube je druhý největší vyhledávač na světě a je na čase začít k němu takto přistupovat.

První věcí, na kterou byste se měli zaměřit, je téma videa. Šanci na objevení vašeho obsahu zvyšujete tím, když se vaše video týká aktuální události (sportovní utkání, volby, ...), trendujícího tématu, nebo když je často a dlouhodobě vyhledáváno (videa typu pracovní postupy a tutoriály, popkulturní témata, ...).

Druhou neméně důležitou věcí je optimalizace vašeho videa pro vyhledávání. V tom vám pomohou správně nastavená metadata, takže nezapomínejte na název, popisek, tagy a thumbnail videa.

3. Přístupnost

Vždy byste si měli položit otázku, zdali je video pochopitelné pro nového diváka. Pamatujte na to, že videa se budou sdílet, lidé na ně narazí ve vyhledávání nebo při procházení YouTube aniž by se dříve setkali s vaším dalším obsahem. Proto by každé video mělo být schopno fungovat samostatně. To znamená, že se divák nebude muset k jeho pochopení podívat na 10 předchozích videí, jako tomu je třeba u seriálu.
Pokud přece jen bude potřeba znát kontext, můžete na začátku videa udělat krátké shrnutí nebo skrze infokartu odkázat na video, ve kterém najde potřebné informace.

4. Spolupracujte (kolaborujte :)

Vašemu obsahu určitě pomůže spolupracovat s některým se zaběhlých YouTubových tvůrců. 

Spolupráce by měla dávat smysl a být oboustranně prospěšná, proto vybírejte osobnosti s rozvahou. Díky známému tvůrci má video šanci zasáhnout mnohem větší publikum. Rozhodně se nesnažte spolupráci skrývat. Přiznejte ji a buďte transparentní.

5. Chtějí to sdílet?

Posledním prvkem, který pomáhá získat nové diváky je “šérovatelnost”, tedy potenciál sdílení videa. Větší šanci na sdílení mají videa, která se týkají populárního trendu, diváka pobaví nebo když se divák může se zprávou ve videu ztotožnit.

II. Jak si udržet diváky

Nyní se přesuneme k zásadám, které vám pomohou si diváky udržet. Je skvělé, že divák vaše video našel, mnohem lepší ale je, když se podívá i na další obsah a rozhodne se ho pravidelně sledovat. Tomu pomůže dodržení zásad konverzace, interaktivity a konzistence.

6. Udržujte dialog

Už od začátku byl YouTube unikátní tím, že se videa tvořila s myšlenkou oslovit diváka na druhé straně obrazovky. Nemluvili jste pouze do kamery, mluvili jste k člověku. A to zůstalo nezměněno, proto i vy mluvte se svým publikem, pomůže to prohloubení vašeho vztahu.

Nemusí to být součástí každého videa, stačí když jednou za čas odpovíte na dotazy nebo natočíte obsah, ve kterém diváky budete informovat o plánovaných změnách. Ukazujete tím, že o ně máte zájem a ceníte si jejich názoru. A pokud jste právě ve fázi testování nového formátu videa, požádejte je o zpětnou vazbu. Co se jim líbí? Co by naopak změnili?

7. Zapojte je!

Interaktivita videa se pojí s předešlým bodem. Díky tomu, že k vám má divák blíže, může mít i větší možnost rozhodovat o obsahu, reagovat na něj a zapojit se do formování kanálu.

Pokud vám docházejí nápady nebo videa nemají takový efekt, jak jste si představovali, zeptejte se, co by vaši diváci rádi viděli (komentáře, karty s dotazníkem). Chtějte znát jejich názor na dané téma a dejte jim možnost, aby se i oni mohli zapojit do tvorby obsahu na kanále.

8. Buďte konzistentní

Existuje ve videu nebo sériích něco, co se opakuje, kvůli čemu by se měl divák vracet? Pokud se divákovi vaše video líbí, bude očekávat stejnou kvalitu, podobný tón a téma i u dalšího obsahu. Lidé se rádi vrací k tomu, co je baví a co je jim už známé.
Konzistence se může projevit na několika úrovních: vydávání ve stejnou dobu, opakující se branding, opakující se formát videa nebo stálost na úrovni hlavní osobnosti kanálu, ...

III. Jak zůstat nad vodou?

Poslední dva tipy jsou zde proto, abyste to vše zvládli udržet dlouhodobě. Pokud se na tvorbě videí podílí více lidí, nebudete je možná tolik potřebovat, jste-li ale na vše sám/a, časem je oceníte.

9. Udržitelnost

Když jste našli formát a témata videí, o které mají diváci zájem, potřebujete zajistit jejich tvorbu dlouhodobě. K tomu si musíte zodpovědět několik otázek: Máte potřebné kapacity pro tvorbu videa in-house? Nebo budou videa vznikat ve spolupráci s agenturou? Vše si dobře spočítejte a podle toho vyhodnoťte, jak často a kolik videí zvádnete vyprodukovat. 

Pokud máte menší rozpočet, zvolte jednodušší formáty, které nejsou složité na produkci a kterých během jednoho natáčecího dne zvládnete natočit více. Naplánujte si obsah na několik měsíců dopředu. Kdy a co budete natáčet a kdy budete videa publikovat. V rámci vydávání obsahu by mezi videi neměly vznikat příliš velké prodlevy. Diváci mají rádi pravidelnost.

10. Buďte autentičtí

Ukažte divákům, kdo jste - bez poznámek pod čarou a skrytých podmínek. Řekněte, v čem jste odborníci a co je hlavním posláním značky. Dovolte jim poznat vás bez pozlátka. Pokud se vám s divákem podaří spojit na osobní úrovni, je to to nejlepší, čeho jste mohli dosáhnout.

Nebudete pro ně cizí a umožníte jim se s vámi ztotožnit. Budou s vámi mít spojené pozitivní emoce, příběhy a tváře v pozadí značky. Přiblížit se jim můžete tím, že jim řeknete něco o vaší historii a začátcích, že použijete osobitý styl komunikace a humoru, skrze testimonialy spokojených zákazníků nebo tím, že ukážete lidi, kteří stojí za neosobní značkou.

Závěrem

Zamyslete se nad tím, kolik pravidel úspěšnosti váš obsah v současné době splňuje. Jste v některých oblastech silní a o jiných jste třeba ani nevěděli? Určitě se ale zbytečně nestresujte, pokud se vám nepodaří splnit všechna doporučení. Jedná se jen o návrhy, které vám pomohou, ne o striktní pravidla, bez kterých to nepůjde.

Pokud chcete mít výhodu před konkurencí a posouvat vaši komunikaci dál, tak nezapomeňte sledovat náš blog, protože na vás čekají další zajímavé články ze světa YouTube. Pokud nechcete aby vám něco uteklo, sledujte nás na LinkedIn nebo se přihlašte k odběru našeho newsletteru.

Sdílet

Nikol Šimarová

YouTube Manager Get Boost

Poradím vám s čímkoli, co se týká YouTube a optimalizace videí pro platformu.  Ať už chcete zvýšit povědomí o YouTube marketingu anebo se dozvědět, jak by mělo video vypadat a jak ho optimalizovat, aby se mu dařilo co nejvíce, jste na správném místě :)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

2019_09 blog_big_youtubenews.jpg
Co je nového na YouTube Youtube Marketing

Novinky na YouTube I. 2019

YouTube kvůli kontroverzi s obsahem znovu zpřísňuje pravidla užívání platformy a začíná se cenzurovat. Co nového kromě poslední #voxadpocalypse přinesly uplynulé měsíce, se můžete dočíst v našem shrnutí.

2019_06 blog_big_jaknastavityoutube.jpg
Jak nastavit firemní YouTube kanál II. Youtube Marketing

Jak nastavit YouTube kanál II.

Váš kanál už vypadá dobře na pohled, ale stále ještě vám chybí některé z důležitých nastavení. Máte nastavené tagy kanálu? Popisky u videí? Nevíte jak? Tak to jste našli ten správný článek.

2019_06 blog_big_jaknastavityoutube.jpg
Jak nastavit firemní YouTube kanál I. Youtube Marketing

Jak nastavit YouTube kanál I.

Založením YouTube kanálu vaše práce ještě nekončí. Teď je potřeba ho co nejlépe nastavit. V tomto článku vám ukážeme, jak udělat kanál přehlednější a zpříjemnit divákům návštěvu.

CO NOVÉHO V INFLUENCER & YOUTUBE MARKETINGU?Přihlašte se k našemu boostletteru a už vám nic neunikne Přihlásit Zavřít
Jsme: *

Menu