Novinky na YouTube I. 2019

Středa 10. července 2019

YouTube kvůli kontroverzi s obsahem znovu zpřísňuje pravidla užívání platformy a začíná se cenzurovat. Co nového kromě poslední #voxadpocalypse přinesly uplynulé měsíce, se můžete dočíst v našem shrnutí.

2019_09 blog_big_youtubenews.jpg

Za posledního půl roku se toho na českém YouTube a YouTube obecně poměrně hodně změnilo. U některých změn si můžete vybrat, jestli je budete využívat. U jiných vám nic jiného nezbyde. Začněmě tím nejzásadnějším:

Nová pravidla pro YouTube

Po (další) červnové kontroverzi s obsahem na YouTube došlo k opětovnému zpřísnění pravidel, možnosti monetizace obsahu a také toho, jaký obsah se může na YouTube objevit nebo být monetizován.

YouTube tak pokračuje ve snaze vytvořit prostředí, ve kterém se uživatel bude "cítit bezpečně" a značky budou mít jistotu, že se jejich reklama neobjeví u nevhodného videa. Každému je ale jasné, že v této situaci se nedá vyhovět všem a při zpřísňování podmínek budou muset někteří tvůrci z kola ven. Podrobnější vysvětlení najdete na blogu YouTube.

Jen pro připomenutí některé z předešlých změn jsou například zablokování komentářů u videí s dětmi nebo zákaz obsahu s nebezpečnými “výzvami” a “pranky”.

Přísněji bude nově přistupováno k videím, které obsahují prvky rasismu nebo jiné projevy nenávisti a kritiky proti (YouTubem) chráněným skupinám. Do těchto patří například kritika osob na základě jejich sexuální orientace, postižení, imigračního statusu nebo národnosti (více informací najdete v Help Centru).

Výjimku mohou tvořit kanály, které se zabývají zpravodajstvím nebo nabízejí kontroverzní obsah jako edukační materiál. I ty byly ale v minulých týdnech zasaženy a některé dokonce smazány, což vedlo k jejich přesunu na jiné platformy.

Dalším cílem YouTube je omezovat zásah obsahu, který se podle nich pohybuje “na hraně”. Začátkem roku se toto omezení testovalo v USA a v průběhu roku 2019 se má postupně rozšířit do celého světa. Vedle videí s hraničním obsahem má být divákovi navržen obsah z YouTube ověřených zdrojů (tradičního zpravodajství), které mohou mít na problematiku odlišný pohled.

Jestli je to krok správným směrem nebo ne, je diskutabilní (Nebavíme se o extrémním obsahu s prvky násilí, zveřejňování osobních informací druhých osob atp., ale o běžném střetu názorů a výměně myšlenek, se kterými se setkáváme každý den.). Jak jsem zmiňovala výše, YouTube svým rozhodnutím omezil dosah novinářů, ale i politicky reakčních kanálů, kteří o problematice pouze informují, vyzývají k debatě nebo nabízí jiný pohled. Tvůrci se snaží dělat videa v souladu s pravidly a zásadami YouTube, ty jsou často ale dost vágní a záleží na individuální interpretaci cenzora, zda je obsah v pořádku nebo ne.

YouTube dnes funguje jako platforma, na které lidé mohou vyjadřovat své názory, sdílet obsah (v rámci poskytnutých mezí) a YouTube za ně nenese odpovědnost. Rozhodnutí schvalovat zpravodajství, politický nebo komediální obsah, by teoreticky mohlo vést až ke ztrátě této imunity k odpovědnosti a to by pro YouTube vůbec nebylo dobrou zprávou.

Beta studio

Studio Beta se týká hlavně těch z vás, kteří aktivně nahráváte obsah na YouTube a pracujete s YouTube analytikami. Ke konci roku 2019 přestane klasická verze studia pro tvůrce fungovat, takže je nejvyšší čas začít se orientovat v novém prostředí.

Zkontrolujte si, že můžete najít vaše oblíbené analytiky a grafy, pokud je náhodou nenajdete, ozvěte se vývojářům. Zatím je šance, že se časem znovu objeví.

Všechny funkce z klasického studia zatím nejsou zahrnuty, postupně se ale studio beta dostává k plnému pokrytí. Klasické studio se už neupravuje ani neaktualizuje, proto se můžete setkat s dlouhým načítáním a chybějícími daty. Pro případ, že by se vám něco nechtělo v beta studiu otevřít, nahrát nebo uložit, zkuste jiný prohlížeč s největší pravděpodobností to problém vyřeší (ověřeno v praxi :).

Srozumitelnější

Nové Beta studio se snaží ulehčit tvůrcům práci a zjednodušit porozumění datům videí. Například tím, že se budou zobrazovat informace o úspěšnosti v krátkém slovním shrnutí (tato funkce nemusí být zatím spuštěna u všech účtů).


Nápomocné je také porovnání úspěšnosti konkrétního videa s vaším průměrem. Jednodušeji tak můžete zjistit jaký obsah vám funguje a čemu se daří hůře.

Imprese, CTR a Notifikace

Nově jsou ve studiu Beta přidány informace o množství impresí a CTR, což bylo doposud běžnější pro Google Ads. A konečně jsme se dočkali i informací o zásahu skrze notifikace (zvoneček vedle odběru), takže už budete mít představu, kolik lidí tuto funkci využívá a jaký to pro vás má přínos.

Autorská práva

Dobrou zprávou je také informace o možnosti lépe chránit obsah kanálu. Pokud si ho jiný tvůrce “ vypůjčuje”, oceníte záložku copyright/autorská práva (nezapomínejte ale na "fair use"!). Jedná se o hodně zjednodušený systém Content ID, pro běžné kanály. Najdete zde automaticky vyhodnocené shody a v jaké procentuální míře se pohybují. Máte na výběr vše nechat tak, zažádat o odstranění nebo kontaktovat kanál s dalšími požadavky.

YouTube Kids, Music a Premium

Teď už z trochu lehčího soudku. Do Česka konečně dorazily tři dlouho očekávané YouTube služby.

Kids

K velké úlevě českých rodičů se u nás objevila aplikace YouTube Kids. Tato služba nabízí větší kontrolu nad obsahem, který děti sledují. Rodiče se už nemusí tolik bát, že se jejich ratolest díky automatickým návrhům prokliká z jejich účtu k nevhodnému obsahu. Pohádky můžou být sice někdy v čínštině, kdy by se ale takovou maličkostí zabýval, že? :)

Nedlouho po spuštění YouTube Kids se u nás spustily i YouTube Music a YouTube Premium. Obě služby jsou zpoplatněné a oproti klasické aplikaci YouTube mají několik výhod.

Music

Jak vyplývá z názvu YouTube Music je zaměřeno na hubu. Za 149,- měsíčně můžete poslouchat bez reklam, stahovat hudbu offline (až na 30 dní, pokud opustíte zemi, která slžbu podporuje) a přehrávat hudbu na pozadí. Je dostupný i zvýhodněný balíček pro rodiny. Kdy může aplikaci sdílet až 6 členů domácnosti, starších 13 let.

V budoucnu se slevy služby možná dočkají i studenti. Pokud dostanou stejnou slevu jako na jízdné, mají se opravdu na co těšit.

Premium

Služba YouTube Premium (dříve YouTube Red) poskytuje všechny výše zmíněné výhody, ale není omezena jen na hudbu. Zahrnuje všechna videa na YouTube a získáte přístup i k obsahu YouTube Originals (nabídka se může lokálně lišit). Za službu si připlatíte o trochu více, cena začíná na 179,- korunách a opět je v nabídce i rodinný balíček.

Podpora tvůrců

Poslední novinkou je spuštění podpory tvůrců skrze hlavní aplikaci nebo web YouTube. Funkce není dostupná pro všechny země a ani kanály, ale v budoucnu můžeme čekat její rozšíření.

Aby byl kanálu vůbec zvážen pro možnost členství, musí mít alespoň 30 000 odběratelů (herní kanály 1 000), být součástí YouTube Partner Programu, autor musí být starší 18 let, musí být v zemi, kde je tato služba podporována a mít 0 striků na kanále.

Výměnou za podporu může tvůrce nabídnout exkluzivní obsah (příspěvky v komunitním obsahu, přístup k živému chatu,...), speciální emotikony a odznaky vedle jména. Finanční rozdělení ve vztahu tvůrce : YouTube, je 70 : 30.

A to je ode mě vše. Děkuji za pozornost a u dalších novinek ze světa YouTube naviděnou.

Nezapomeňte sledovat náš blog, protože na vás čekají další zajímavé články ze světa YouTube. Pokud nechcete aby vám něco uteklo, sledujte nás na LinkedIn nebo se přihlašte k odběru našeho newsletteru.

Sdílet

Nikol Šimarová

YouTube Manager Get Boost

Poradím vám s čímkoli, co se týká YouTube a optimalizace videí pro platformu.  Ať už chcete zvýšit povědomí o YouTube marketingu anebo se dozvědět, jak by mělo video vypadat a jak ho optimalizovat, aby se mu dařilo co nejvíce, jste na správném místě :)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

2019_05 blog_big_zakladameyoutubekanal-1.jpg
Jak založit firemní YouTube kanál Youtube Marketing

Jak založit firemní YouTube kanál?

Rozhodli jste se vytvořit YouTube účet pro vaši firmu? Tak to jste udělali krok správným směrem, protože online video táhne stále více lidí. Navíc se nejedná o nic složitého a celý proces vám zabere jen několik minut.

2019_04 blog_big_youtubemarketing.jpg
YouTube marketing pro značky Youtube Marketing

YouTube marketing pro značky

V tomto článku se dozvíte vše potřebné o YouTube marketingu. Od toho, že YouTube není ani tak sociální síť, jako vyhledávač, přes to kolik lidí ho sleduje u nás i ve světě, až po to v čem jsou jeho hlavní benefity a zda je vhodný právě pro vás.

2019_03 blog_big_imtrendy2019.jpg
Influencer marketing trendy 2019 Influencer Marketing

Influencer marketing trendy 2019

Jaké trendy budou hýbat světem influencer marketingu v letošním roce? Čemu byste se měli vyvarovat a kde naopak leží příležitosti, které vám pomohou k úspěchu, si shrneme v dnešním článku.

CO NOVÉHO V INFLUENCER & YOUTUBE MARKETINGU?Přihlašte se k našemu boostletteru a už vám nic neunikne Přihlásit Zavřít
Jsme: *

Menu