YouTube marketing pro značky

Neděle 31. března 2019

V tomto článku se dozvíte vše potřebné o YouTube marketingu. Od toho, že YouTube není ani tak sociální síť, jako vyhledávač, přes to kolik lidí ho sleduje u nás i ve světě, až po to v čem jsou jeho hlavní benefity a zda je vhodný právě pro vás.

2019_04 blog_big_youtubemarketing.jpg

Co je vlastně YouTube?

YouTube je největší online platforma pro sdílení videa. Zároveň je to také druhá nejnavštěvovanější stránka a druhý největší vyhledávač na světě (prvenství v obou kategoriích drží Google, společnost která YouTube vlastní). Každý měsíc se na YouTube přihlásí více než 1.9 miliardy uživatelů, kteří denně zhlédnou více než 1 miliardu hodin video obsahu.

Jak si stojí YouTube v ČR?

Dle posledního výzkumu společnosti Median z března 2018 YouTube v České Republice měsíčně navštíví více než 5.8 milionu uživatelů, kteří průměrně zhlédnou více než 2 miliardy videí za měsíc. Průměrný uživatel pak na YouTube stráví sledováním videa 144 minut týdně.

Ve věkové skupině 15-54 let je YouTube, co se týče sledovanosti, srovnatelný s těmi největšími televizními kanály u nás. Ve věkových skupinách 15-24 a 15-34 je s výrazným náskokem na prvním místě před druhou TV Nova.

Častým mýtem o demografickém složení YouTube publika je názor, že YouTube sledují jen děti a mladí. Je pravda, že s rostoucím věkem penetrace v populaci klesá, ale i tak YouTube u nás sledují přes dvě třetiny lidí ve věku 45-54 let a skoro 90% lidí ve věku od 35-44 let.

Proč byste jako značka měli být na YouTube?

Pokud chcete lidi oslovit a zapojit do své marketingové komunikace, neexistuje lepší způsob jak to udělat, než pomocí videa. Video je pro lidi preferovaným médiem přenosu informací. A jeho konzumace stále stoupá, dle Cisca bude 82% internetového trafficu v roce 2022 video. A YouTube je tím nejlepším místem, kde toto video můžete dostat k lidem. Proč tomu tak je?

  1. YouTube je preferovaným místem pro konzumaci video obsahu. YouTube má v konkurenci ostatních sociálních platforem (Facebook, Instagram) tu výhodu, že lidé na něj jdou s jasným úmyslem sledovat video. 25% uživatelů YouTube sleduje hodinu a více video obsahu na této platformě každý den.
  2. Marketéři YouTube považují za nejefektivnější platformu pro video marketing. 87% firem používá video jako marketingový nástroj a 83% marketérů tvrdí, že jim přináší dobrou návratnost investice (ROI). Traffic, který vám přivede YouTube je kvalitnější než traffic z jiných sociálních sítí.
  3. Lidé na YouTube preferují delší formát video obsahu než na jiných platformách. Delší doba sledování prohlubuje kontakt se značkou, buduje k ní vztah a umožňuje vám komunikovat reklamní sdělení v mnohem hodnotnější formě. YouTube algoritmus samotný také podle všech ukazatelů upřednostňuje delší formáty videa.
  4. Obsah na YouTube má dlouhé nohy. To znamená, že vám může přinášet hodnotu ještě roky po jeho publikaci. Dle výzkumu Pixability získáte za první tři týdny od publikace videa průměrně pouze 40% celkové sledovanosti.
  5. YouTube je primárně vyhledávač. To s sebou sice nese jisté potřeby optimalizovat váš obsah pro vyhledávání, ale přináší to také velké výhody. Tou hlavní je, že tu nikdo uměle nelimituje dosah vašich příspěvků (zdravíme Facebook). Další výhodou je, že se vaše videa mohou začít objevovat u relevantního vyhledávání na Google.

Pokud se tedy snažíte zvýšit povědomí o vaší značce, přilákat nové zákazníky, zvednout prodeje anebo posílit pozici na trhu, nemůžete na YouTube chybět. Pokud si to můžete dovolit, měli byste investovat do své YouTube prezence i za cenu snižování investic do ostatních sociálních kanálů.

Jak využít YouTube jako značka?

Zaujal vás potenciál platformy a přemýšlíte, jaký je ten nejlepší přístup, jak se pustit do YouTube marketingu? Z pozice značky k tomu můžete přistoupit dvěma hlavními způsoby.

Tím prvním je přístup Inzerenta (Advertising - Paid media), který na YouTube jde s cílem oslovit diváky skrze své reklamní sdělení. Za tímto účelem můžete využít jak pro platformu nativní reklamní formáty, které vám poskytuje služba Google Ads, tak kolaborace s vlivnými tvůrci obsahu - tedy influencer marketing. Ať už zvolíte jednu ze zde uvedených možností nebo jejich kombinaci, mějte na paměti, že vaše reklamní sdělení by mělo být upraveno na míru pro YouTube. Lidé jsou zde zvyklí na určitý přístup a tón komunikace, takže s klasickou video reklamou pro televizi zde nepochodíte. Musíte diváka zaujmout a udržet jeho pozornost, protože narozdíl od TV se tady reklamy dají přeskočit.

Ve druhém přístupu se stavíte do role tvůrce obsahu (Content Marketing - Owned media). YouTube je v současné době tím nejlepším místem pro vybudování vlastního publika. Tedy lidí, kteří dobrovolně a zadarmo sledují váš obsah a interagují s vaší značkou. Toho docílíte jedině tak, že pro ně budete pravidelně vytvářet obsah, který jim přinese hodnotu. Jinými slovy musíte své publikum inspirovat, bavit nebo vzdělávat. A pokud v tom budete úspěšní, vytvoříte si publikum věrných zákazníků, jejichž oslovení vás nebude stát ani korunu z media budgetu. Dalším benefitem tohoto přístupu je možnost využít vznikající video obsah i v dalších kanálech vaší komunikace.

Nastavte si reálná očekávání

Předtím než se pustíte do YouTube marketingu byste si ještě měli nastavit reálná očekávání od toho co po vás bude vyžadovat a co vám může přinést. Ať už se rozhodnete pro budování vlastního firemního YouTube kanálu nebo oslovení milionů uživatelů skrze vaše reklamní sdělení (nebo v ideálním případě pro kombinaci obojího), měli byste si uvědomit, že půjde o náročný počin.

I. Neskákejte do toho po hlavě
Prvně se ujistěte, že máte jasně stanovené cíle, realistickou strategii jejich dosažení a v neposlední řadě kapacitu a dostatečný rozpočet. YouTube je “dražší” než ostatní sociální sítě jednoduše proto, že je drahá videoprodukce. Takže každá chyba se vám znatelně prodraží. Pokud si tedy nejste jistí, jestli se vám vyplatí se do YouTube jako značka pouštět, případně jestli si to můžete dovolit, neváhejte využít naší konzultace.

II. Nejste ve vakuu
Ať už se rozhodnete pustit se do YouTube marketingu sami, nebo budete mít k ruce partnerskou YouTube agenturu, pamatujte na to, že vaše reklamy i váš obsah budou soupeřit o pozornost diváků s tisíci producentů obsahu z celého světa. Měli byste tedy vědět, jaký obsah na YouTube funguje, kdo jsou vaši konkurenti v rámci segmentu a co dělají. Není nic horšího, než zjistit po investování stovek tisíc do produkce obsahu, že konkurenti dělají to samé již nějakou dobu a navíc lépe.

III. Nabídněte lidem hodnotu
YouTube je ve srovnání s televizí velice demokratická platforma. Lidé sledují to, co chtějí, kdy chtějí a jak chtějí. Nikoho nebude zajímat vaše reklamní sdělení, pokud při tom lidem nenabídnete nějakou hodnotu. Vždy byste je měli inspirovat, vzdělávat nebo bavit.

IV. Je to běh na dlouhou trať
Pokud se rozhodnete zvolit přístup tvůrce a rozjet vlastní firemní YouTube kanál, mějte na paměti, že YouTube je běh na dlouhou trať. To znamená, že výsledky neuvidíte hned (což může být ve spojitosti s potřebnou výškou investice značně frustrující). Vydávejte pravidelně v rámci stanovených sérií. Diváci si potřebují zvyknout na to, co a kdy od vás mohou očekávat proto, aby konvertovali v odběratele. Ale jakmile dosáhnete určité kritické velikosti, spustí se lavinový efekt a sledovanost vašeho kanálu vystřelí nahoru. Samozřejmě za předpokladu, že dodržujete zásady správného přístupu k YouTube a máte dostatečné množství zajímavého video obsahu.

V. Podpořte to, co vytvoříte
To, že vytvoříte firemní YouTube kanál a nahrajete na něj video obsah ještě neznamená, že ho někdo bude sledovat. Základem sice je mít zajímavý obsah. Ale neméně důležité je dostat ho k lidem. Proto nezapomínejte investovat i do podpory vašeho obsahu. Ta může mít jak podobu mediální podpory, tak spolupráce s vlivnými influencery. Je velká škoda zaplatit náročnou produkci a mít skvělé video, které pak nikdo neuvidí.

VI. Jde o oboustrannou komunikaci
Nemůžete jenom mluvit, měli byste i poslouchat. Pokud chcete úspěch, potřebujete vést stálou, upřímnou a autentickou komunikaci se svými diváky. Při tvorbě obsahu mějte na paměti nejen svoji cílovou skupinu, ale i širší publikum na YouTube. A komunikujte stylem, na který jsou na této platformě zvyklí.

VII. Nesnažte se o virál
Snaha o virální videa není strategií k dosažení úspěchu. Nedokážete to ovlivnit a v případě náhodného úspěchu zopakovat. Také to nevede k budování publika, což by mělo být hlavním cílem každé dlouhodobé YouTube strategie.

Závěrem

V tomto článku jsme vám chtěli představit základní informace týkající se YouTube marketingu. Tedy, co to ten YouTube vlastně je a proč byste na něm měli být. Zběžně jsme se podívali i na dvě hlavní role, které můžete jako značka na YouTube zaujmout. A nakonec jsme se vám pokusili přiblížit, co YouTube marketing obnáší.

V dalších článcích se budeme věnovat detailněji rozboru jednotlivých přístupů (inzerent & tvůrce), dále připravíme také návody a tipy, jak být na YouTube úspěšný a jak zaujmout. Pokud máte nějaké otázky, na které zde na našem blogu nenajdete odpověď nebo máte zájem o konzultaci vašich YouTube marketingových plánů nebo současných aktivit, neváhejte se nám ozvat (nekoušeme).

A jako vždy, pokud nechcete aby vám něco uteklo, sledujte nás na LinkedIn nebo se přihlašte k odběru našeho newsletteru.

Sdílet

David Růžička

Managing Director Get Boost

Mým hlavním cílem je posouvat kvalitu našich služeb a výsledky naší práce stále kupředu. Zároveň se snažím o edukaci a profesionalizaci Influencer & Youtube marketingu u nás.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

2019_06 blog_big_jaknastavityoutube.jpg
Jak nastavit firemní YouTube kanál I. Youtube Marketing

Jak nastavit YouTube kanál I.

Založením YouTube kanálu vaše práce ještě nekončí. Teď je potřeba ho co nejlépe nastavit. V tomto článku vám ukážeme, jak udělat kanál přehlednější a zpříjemnit divákům návštěvu.

2019_05 blog_big_zakladameyoutubekanal-1.jpg
Jak založit firemní YouTube kanál Youtube Marketing

Jak založit firemní YouTube kanál?

Rozhodli jste se vytvořit YouTube účet pro vaši firmu? Tak to jste udělali krok správným směrem, protože online video táhne stále více lidí. Navíc se nejedná o nic složitého a celý proces vám zabere jen několik minut.

CO NOVÉHO V INFLUENCER & YOUTUBE MARKETINGU?Přihlašte se k našemu boostletteru a už vám nic neunikne Přihlásit Zavřít
Jsme: *

Menu