Popularita krátkých, vertikálních videí roste. Většina značek s nimi pracuje především na TikToku, Facebooku či Instagramu. Ale víte, že je můžete sdílet i na YouTube? A že ve skutečnosti je na YouTube sleduje skoro dvakrát více lidí, než na TikToku?
Když natáčíte krátká videa, většinou je směřujete na Instagram nebo TikTok, které mají prim v konzumaci krátkého vertikálního obsahu. Možná přidáváte na každou platformu jiný obsah, možná dáváte na obě stejný. Věděli jste ale, že krom TikToku a Instagramu/Facebooku můžete přidávat krátká videa i na YouTube? Proč nevyužít platformy, která má v Česku odhadem přes 6 milionů uživatelů?
Kombinace krátkého a dlouhého obsahu je podle YouTube cestou, jak svému kanálu zajistit větší dobu zhlédnutí a přírůstek odběratelů.
Pokud jste se s krátkým videem na YouTube ještě nesetkali, v rychlosti vám představím, o co jde.
Jako úplně první bych měla zmínit, že na YouTube můžete narazit na dva druhy krátkých videí a to na YouTube Shorts a YouTube Stories.
Najít Shorts není vůbec těžké. Na domovské stránce mají jak dedikovanou záložku, tak i vlastní nabídku (v aplikaci dokonce vlastní tlačítko). YouTube, speciálně pro ně, vytvořil na platformě vlastní prostředí. Videa jsou stejně návyková, jako krátká videa na kterékoli jiné platformě.
Najít YouTube Stories ale bude trochu složitější. Jsou předchůdcem Shorts, nemají dedikovaný prostor na hlavní stránce a neodběratel kanálu se k nim už hůř dostává.
Stories slouží více k neformálnímu propojení a rychlým zprávám pro vaší komunitu. Například v nich můžete představit backstage toho, co divák běžně nevidí. Prostě v nich můžete sdílet cokoli, co nechcete na kanále permanentně a jsou blíže klasickým “Instastoríčkům” než inscenovanému videu.
Pojďme si projít hlavní rozdíly a specifika.
Stories neslouží k dlouhodobému uchování video obsahu na YouTube. Mají omezenou životnost. Ne jako Instagram stories na jeden den, ale diváci je můžou sledovat po dobu 7 dní. Data samotná a komentáře také nezůstanou a po 30 dnech zmizí z vašeho Studia společně s reakcemi.
Stories nemůžete vytvořit jen tak. Váš kanál musí mít přes 10 000 odběratelů, aby se vám funkce vůbec zpřístupnila. Tento poměrně vysoký limit je hlavním kamenem úrazu Stories.
Aby stories nebyly málo komplikované, jde o funkci, která je dostupná jen na telefonu. A to jak pro zhlédnutí, tak i pro vytvoření. Dosah příspěvků je tím do jisté míry ovlivněn, ale narozdíl od Shorts mají pár vychytávek navíc (viz bod 4).
U stories jsou v nabídce “nálepky”, kterými v nich můžete proklikově sdílet několik věcí. Lokaci, kde se vyskytujete, autora obsahu a video.
Na stories máte 15s, ale stejně jako na Instagramu jich můžete nahrát několik za sebou. Ve finále může být tedy stories stejně dlouhé, jako klasické video, jen s menšími střihy (na které jsme si stejně už všichni zvykli).
Ať ale zní koncept YouTube Stories jakkoli zajímavě, pravdou je, že po nástupu Shorts jejich používání kleslo a vidět jsou jen velmi zřídka.
Shorts se zobrazí na kanále v samostatné záložce a zůstanou tam na věky věků (nebo dokud je nevymažete). Stejně tak vám nezmizí ani jejich statistiky, které najdete v YouTube Studiu. Pokud si nedáte pozor podle kterého obsahu posuzujete výsledky kanálu, můžou vám stories pěkně zamávat s analytikama.
Pokud máte na vašem kanále možnost nahrát klasické video, měli byste mít i možnost nahrát Shorts. Není potřeba splňovat limity odběratelů, mají je všichni a v tom je jejich síla konkurovat krátkým videím na jiné platformě.
Na telefonu, na desktopu, smart TV, tam všude shorts najdete. Videa jsou zahrnuta i do vyhledávání, takže se jim opravdu nedá uniknout.
Stories mají svoje nálepky, kterými lépe označíte, co potřebujete. Shorts mají oproti tomu více vychytávek pro nahrávání samotné. Greenscrereny, odpočty, zpomalení záznamu, filtry, prostě vše pro video, abyste nemuseli použít jinou aplikaci a mohli vytvořit video od začátku do konce pouze s telefonem.
Při tvorbě jednoho stories můžete využít mezi 15 - 60s. Pokud budete potřebovat více času, můžete vždy udělat “Část 2.”, tu si ale bude muset divák jít vyhledat na váš kanál. Videa se totiž přehrávají náhodně po sobě.
Malá vychytávka, jak zjednodušit odkazování v Shorts je, že přidáte odkaz do “připíchnutého popisku” v komentářích.
Velkou výhodou Shorts také je, že se na ně vztahuje partnerský program YouTube = můžete si s nimi vydělávat.
Jediné, co musíte splnit, jsou podmínky YPP (YouTube Partner Program). Tedy mít 1 000 odběratelů a 4 000 hodin veřejných zhlédnutí v posledním roce, NEBO 10 milionů veřejných zhlédnutí Shorts v posledních 3 měsících.
Po přečtení a srovnání obou možností krátkého videa na YouTube je asi jasné, pro kterou variantu se rozhodnete. Ať už z důvodu dosahu nebo přístupu k funkci samotné.
Ale třeba nás Google překvapí, znovu zatlačí na podporu “socializačnějších” funkcí na platformě a tyhle informace se vám v budoucnu budou hodit.
A teď už vyražte nahrávat vaše první “krátké” video na YouTube. Hodně štěstí!
Chcete ušetřit čas, zvýšit sledovanost a být opravdovým YouTube expertem? Pak byste měli znát těchto 7 funkcí.
Jak zaujmout diváka obsahem, jak ho u videa udržet, jak ho přivést zpátky a jak to vše zopakovat? To jsou časté otázky nejen značek, ale i samotných YouTuberů. A dnes si na ně odpovíme.
V tomto článku se dozvíte vše potřebné o YouTube marketingu. Od toho, že YouTube není ani tak sociální síť, jako vyhledávač, přes to kolik lidí ho sleduje u nás i ve světě, až po to v čem jsou jeho hlavní benefity a zda je vhodný právě pro vás.