Co je to Influencer Marketing?

Úterý 12. března 2019

Jaká je definice influencer marketingu? Kdo je vlastně influencer? Proč a k čemu využít influencer marketing? A jak s ním začít? Na všechny tyto otázky si dnes odpovíme.

2019_02 co je to influencer marketing

Co je to influencer marketing?

Influencer marketing by se dal zjednodušeně definovat jako využívání vlivných osobností k propagaci produktu, služby nebo značky.

Kdo je influencer?

Influencerem může být kdokoliv, kdo má určitý vliv na nějaké specifické publikum. Může to být např. novinář, veřejně známá osobnost nebo odborník na určitou oblast. Dokonce ani nemusí jít o reálnou osobu, viz. první digitální supermodelka Shudu nebo Lil Miquela. Ale nejčastěji máme v tomto kontextu na mysli social media influencery. Tedy osobnosti, kterým se podařilo vytvořit rozsáhlá a aktivní publika na jedné nebo více sociálních sítích.

Klíčové ale je, aby daná osobnost měla na své publikum vliv. Velký počet fanoušků nebo followerů na sociální síti ještě neznamená, že je daná osobnost vlivná, tedy influencer. Může být pouze populární, zajímavá nebo provokativní. Taková osobnost ale nedokáže ovlivnit chování a nákupní rozhodování svého publika a nehodí se tedy pro influencer marketing.

Proč využít influencer marketing?

Pokud influencer marketing děláte správně a s citem, tak je to dnes jeden z nejlevnějších způsobů, jak zvýšit prodeje, povědomí o značce a v neposlední řadě podíl na trhu. Influencer marketing může být vaše tajná zbraň, která vám dá výraznou konkurenční výhodu.

1. Lidé věří lidem, ne značkám

Dnešní zákazníci se chovají jinak než dříve. Stále úspěšněji ignorují klasické reklamní formáty propagující agresivní reklamní sdělení od velkých korporací. Místo toho hledají recenze a doporučení od jiných lidí.

2. Influencer marketing je přesvědčování v nejčistší podobě

Důvod, proč influencer marketing tak dobře funguje, spočívá v psychologických principech, kterých využívá.

  1. Reciprocita - Tím, že influencer vytváří pro své publikum hodnotný obsah, se mu jeho publikum cítí zavázáno a má potřebu ho podpořit.
  2. Social proof - Lidé zpravidla více věří osobnostem, které jsou populární. Velikost publika influencera funguje jako důkaz jeho důvěryhodnosti.
  3. Závazek - Lidé často obhajují své předchozí volby. Takže jednoduchým stiskem tlačítka “Follow” se člověk podvědomě zavazuje poslouchat to, co influencer říká.
  4. Náklonnost - Je pravděpodobné, že vyhovíme žádostem od lidí, které máme rádi a kteří nám rozumějí. 40% mileniálů tvrdí, že jejich oblíbený youtuber jim rozumí lépe než jejich přátelé.

3. Influencer marketing je zkratka

Spojením s influencerem získáváte okamžitý přístup k jeho specifickému publiku. Takové publikum se mnoha značkám nikdy vybudovat nepodaří a pokud ano, tak je to stojí spoustu úsilí, peněz a času. A i když se to podaří, nevznikne zde ten osobní vztah a důvěra.

K čemu využít influencer marketing?

Influencer marketing se dá úspěšně využít mnoha způsoby, ale především jde o ideální nástroj k oslovení mladých lidí. Je ale důležité přizpůsobit strategii komunikace, kreativní zpracování propagace a výběr influencerů požadovanému cíli. Bohužel nefunguje jeden univerzální přístup, jak na propagaci s influencery.

  1. Zvýšení prodeje - Lidé poslouchají influencery a nechají se jimi ovlivnit. Takže kupují produkty nebo služby, které jim influencer doporučí.
  2. Zvýšení povědomí - Lidé spíše zaregistrují vaše reklamní sdělení, když je zprostředkováno oblíbeným influencerem.
  3. Zvýšení zásahu - Influencery často sledují publika velikostí srovnatelná s publiky televizních stanic.
  4. Podpora vlastní komunikace - Zapojením influencera do vlastní komunikace na soc. sítích podpoříte její zásah, viditelnost i zapojení publika.

Jak začít s influencer marketingem?

I když způsoby využití influencer marketingu se často mění dle vašich současných potřeb a požadavků, proces influencer marketingové propagace zůstává stejný.

I. Příprava strategie / kreativního konceptu
Začněte tím, že si určíte cíl nebo cíle, kterých chcete pomocí influencer marketingu dosáhnout. Následně připravte strategii komunikace, která určí jak těchto cílů dosáhnout a jaké prostředky na jejich dosažení vynaložíte. Posledním krokem v přípravné fázi by mělo být určení KPI’s, na základě kterých budete hodnotit úspěšnost vaší influencer marketingové snahy.

II. Selekce vhodných influencerů
Na základě vašich cílů a komunikační strategie by měla proběhnout selekce influencerů vhodných ke spolupráci. Je potřeba zohlednit nejen demografické složení jejich publika, ale i jejich současný vliv, soulad se značkou a motivaci pro konkrétní propagaci.

III. Domluvení podmínek a zasmluvnění vybraných influencerů
Je důležité tuto fázi nepodcenit a to ze dvou důvodů. Jednak se zde dá udělat spoustu drahých chyb a také je potřeba zajistit všechny právní náležitosti k tomu, aby propagace proběhla dle vašich představ. Dejte si pozor, aby nedošlo k ohrožení vaší značky a měli jste všechna potřebná licenční práva.

IV. Realizace propagace
Fáze realizace je sice časově náročná, ale zároveň je poměrně přímočará. Jen ji občas komplikují nedorozumnění vyplývající z nepochopení požadavků či špatného zadání práce.

V. Vyhodnocení propagace
Každá marketingová propagace by se měla buď v průběhu nebo po jejím skončení náležitě vyhodnotit a influencer marketing není výjimkou. Kromě vyhodnocení ROI propagace byste se měli zaměřit na to, co se vám povedlo a co byste měli v budoucnu zopakovat, ale také na to, co se nepovedlo a čeho by stálo za to se vyvarovat.

Chcete vědět více?

Influencer marketing je mladé a velice rychle se vyvíjející odvětví. Tímto článkem jsme vám chtěli představit základní informace, benefity a možné použití tohoto velmi efektivního nástroje. Pokud vás tato tématika zajímá, tak na našem blogu nebo v sekci médií naleznete další zajímavý obsah, kde jdeme více do hloubky.

A pokud nechcete přijít o další žhavé novinky a trendy z oblasti influencer marketingu, tak nás sledujte na LinkedIn a odebírejte náš newsletter!

Sdílet

David Růžička

Managing Director Get Boost

Mým hlavním cílem je posouvat kvalitu našich služeb a výsledky naší práce stále kupředu. Zároveň se snažím o edukaci a profesionalizaci Influencer & Youtube marketingu u nás.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

2019_12 blog_big_jakvybratinfluencery.jpg
Influencer Marketing

Jak vybrat Influencery

Co vše byste měli zohlednit při výběru influencerů do kampaně a jaká rizika na vás během tohoto procesu číhají, se dočtete v tomto článku.

2019_07 blog_big_imroi.jpg
Influencer Marketing

Influencer marketing ROI

Pokud chcete, aby se vám investice do Influencer marketingu několikanásobně vrátila, tak si nenechte ujít tento článek. Prozradíme vám, jak návratnost investice měřit a dáme vám tipy, jak se postarat o to, aby byla co největší.

2019_03 blog_big_imtrendy2019.jpg
Influencer Marketing

Influencer marketing trendy 2019

Jaké trendy budou hýbat světem influencer marketingu v letošním roce? Čemu byste se měli vyvarovat a kde naopak leží příležitosti, které vám pomohou k úspěchu, si shrneme v dnešním článku.

CO NOVÉHO V INFLUENCER & YOUTUBE MARKETINGU?Přihlašte se k našemu boostletteru a už vám nic neunikne Přihlásit Zavřít
Jsme: *

Menu