Jaká je definice influencer marketingu? Kdo je vlastně influencer? Proč a k čemu využít influencer marketing? A jak s ním začít? Na všechny tyto otázky si dnes odpovíme.
Influencer marketing by se dal zjednodušeně definovat jako využívání vlivných osobností k propagaci produktu, služby nebo značky.
Influencerem může být kdokoliv, kdo má určitý vliv na nějaké specifické publikum. Může to být např. novinář, veřejně známá osobnost nebo odborník na určitou oblast. Dokonce ani nemusí jít o reálnou osobu, viz. první digitální supermodelka Shudu nebo Lil Miquela. Ale nejčastěji máme v tomto kontextu na mysli social media influencery. Tedy osobnosti, kterým se podařilo vytvořit rozsáhlá a aktivní publika na jedné nebo více sociálních sítích.
Klíčové ale je, aby daná osobnost měla na své publikum vliv. Velký počet fanoušků nebo followerů na sociální síti ještě neznamená, že je daná osobnost vlivná, tedy influencer. Může být pouze populární, zajímavá nebo provokativní. Taková osobnost ale nedokáže ovlivnit chování a nákupní rozhodování svého publika a nehodí se tedy pro influencer marketing.
Pokud influencer marketing děláte správně a s citem, tak je to dnes jeden z nejlevnějších způsobů, jak zvýšit prodeje, povědomí o značce a v neposlední řadě podíl na trhu. Influencer marketing může být vaše tajná zbraň, která vám dá výraznou konkurenční výhodu.
Dnešní zákazníci se chovají jinak než dříve. Stále úspěšněji ignorují klasické reklamní formáty propagující agresivní reklamní sdělení od velkých korporací. Místo toho hledají recenze a doporučení od jiných lidí.
Důvod, proč influencer marketing tak dobře funguje, spočívá v psychologických principech, kterých využívá.
Spojením s influencerem získáváte okamžitý přístup k jeho specifickému publiku. Takové publikum se mnoha značkám nikdy vybudovat nepodaří a pokud ano, tak je to stojí spoustu úsilí, peněz a času. A i když se to podaří, nevznikne zde ten osobní vztah a důvěra.
Influencer marketing se dá úspěšně využít mnoha způsoby, ale především jde o ideální nástroj k oslovení mladých lidí. Je ale důležité přizpůsobit strategii komunikace, kreativní zpracování propagace a výběr influencerů požadovanému cíli. Bohužel nefunguje jeden univerzální přístup, jak na propagaci s influencery.
I když způsoby využití influencer marketingu se často mění dle vašich současných potřeb a požadavků, proces influencer marketingové propagace zůstává stejný.
I. Příprava strategie / kreativního konceptu
Začněte tím, že si určíte cíl nebo cíle, kterých chcete pomocí influencer marketingu dosáhnout. Následně připravte strategii komunikace, která určí jak těchto cílů dosáhnout a jaké prostředky na jejich dosažení vynaložíte. Posledním krokem v přípravné fázi by mělo být určení KPI’s, na základě kterých budete hodnotit úspěšnost vaší influencer marketingové snahy.
II. Selekce vhodných influencerů
Na základě vašich cílů a komunikační strategie by měla proběhnout selekce influencerů vhodných ke spolupráci. Je potřeba zohlednit nejen demografické složení jejich publika, ale i jejich současný vliv, soulad se značkou a motivaci pro konkrétní propagaci.
III. Domluvení podmínek a zasmluvnění vybraných influencerů
Je důležité tuto fázi nepodcenit a to ze dvou důvodů. Jednak se zde dá udělat spoustu drahých chyb a také je potřeba zajistit všechny právní náležitosti k tomu, aby propagace proběhla dle vašich představ. Dejte si pozor, aby nedošlo k ohrožení vaší značky a měli jste všechna potřebná licenční práva.
IV. Realizace propagace
Fáze realizace je sice časově náročná, ale zároveň je poměrně přímočará. Jen ji občas komplikují nedorozumnění vyplývající z nepochopení požadavků či špatného zadání práce.
V. Vyhodnocení propagace
Každá marketingová propagace by se měla buď v průběhu nebo po jejím skončení náležitě vyhodnotit a influencer marketing není výjimkou. Kromě vyhodnocení ROI propagace byste se měli zaměřit na to, co se vám povedlo a co byste měli v budoucnu zopakovat, ale také na to, co se nepovedlo a čeho by stálo za to se vyvarovat.
Influencer marketing je mladé a velice rychle se vyvíjející odvětví. Tímto článkem jsme vám chtěli představit základní informace, benefity a možné použití tohoto velmi efektivního nástroje. Pokud vás tato tématika zajímá, tak na našem blogu nebo v sekci médií naleznete další zajímavý obsah, kde jdeme více do hloubky.
A pokud nechcete přijít o další žhavé novinky a trendy z oblasti influencer marketingu, tak nás sledujte na LinkedIn a odebírejte náš newsletter!
Co vše byste měli zohlednit při výběru influencerů do kampaně a jaká rizika na vás během tohoto procesu číhají, se dočtete v tomto článku.
Pokud chcete, aby se vám investice do Influencer marketingu několikanásobně vrátila, tak si nenechte ujít tento článek. Prozradíme vám, jak návratnost investice měřit a dáme vám tipy, jak se postarat o to, aby byla co největší.
Jaké trendy budou hýbat světem influencer marketingu v letošním roce? Čemu byste se měli vyvarovat a kde naopak leží příležitosti, které vám pomohou k úspěchu, si shrneme v dnešním článku.